L'època d'entreguerres (1919-1939)

Correccions

 

Taula de l'Avaluació Inicial
Programa nacionalsocialista. Munic, 24 de febrer de 1920
Grafic de l’Índex de les cotitzacions de la borsa de Nova York                              
Examen sobre la crisi del 29                                                                                 
                                                                                                                           Cartell de 1932                                                                                                                                 Pà i treball  

"Il.lustració" cartell en http://clio.rediris.es/udidactica/entreguerras/

Avaluació Inicial

característiques de l'Estat

Liberal

Feixista

Comunista

economia

• capitalista

•capitalista

• socialista

 

societat

• classista

• classista
(aspectes d'estamental)

• igualitària (aspectes classistes)

 

sistema polític

• democràcia liberal
• sufragi universal

• divisió de poders
• pluripartidista
• llibertats polítiques
• drets civils

• dictadura feixista

• concentració de poders
• partit únic

• drets civils limitats

• democràcia socialista (segons 
   els soviètics) o dictadura  
   comunista (segons els liberals)
• sufragi universal
• concentració de poders
• partit únic
• llibertats polítiques limitades
• drets civils limitats

 

Programa nacionalsocialista. Munic, 24 de febrer de 1920. Corrección:

L'exercici 1 es valorarà globalment a raó de 5 punts que es distribuiran de la manera següent:
1) 1 punt
A la primera qüestió l'alumnat ha de resumir les idees principals del programa nacionalsocialista:
Punt 1: voluntat de crear la Gran Alemanya; punt 2: demanda d’abolició dels tractats de pau posteriors a la Primera Guerra Mundial (ressentiment). Punt 3: exigència d’espai i territori a costa dels altres (expansionisme); punt 4: exigència de puresa de sang i antijudaisme (antisemitisme); punt 8: proposta d’expulsió dels no aris immigrats a Alemanya des del 1914 (racisme) [0,5 punts].
A la segona part de la pregunta ha de situar el text en el context històric, és a dir, ha de referir-se a l’aparició, cap l’any 1920, del Partit Obrer Nacionalsocialista Alemany en el marc de la postguerra.[0, 5 punts]
2) 2 punts
A la segona pregunta l’alumne/a ha d’assenyalar el punt 3 i el punt 4 com a clarament expansionista i antisemita respectivament. Les conseqüències que van comportar aquestes polítiques varen ser, d’una banda, l’expansionisme que va suposar l’ocupació per part de Hitler dels països veïns: de l’Anchluss, és a dir Àustria, i posterior annexió al Reich després d’un referendum; dels Sudets i de Polònia. Aquesta política expansionista va portar a la Segona Guerra Mundial [1 punt]. I d’altra banda l’antisemitisme que va comportar la persecució dels jueus i la política d’extermini a través dels camps de concentració, l’holocaust [1 punt].
3) 2 punts
A la tercera pregunta, com a factors que van influir en l’ascens del nazisme, l’alumne/a ha de referir-se: al sentiment d’humiliació que els tractats finals de la Primera Guerra Mundial havien provocat a Alemanya, al desig de revenja [0,5 punts], a la difícil situació econòmica i social derivada de la guerra i del crac del 29, a l’augment de l’atur [0,5 punts], a la por d’alguns sectors socials a l’expansió del comunisme i a la revolució social, al recolzament i l’ajut econòmic d’alguns grans empresaris al partit nazi [0,5 punts], a la feblesa de la república de Weimar. [0,5 punts]

                              Font: SÈRIE 1 PAAU. LOGSE. Curs 1999-2000 HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI

Grafic de l’Índex de les cotitzacions de la borsa de Nova York


L’exercici es valorarà a raó de 5 punts que es distribuiran de la manera següent:

1) 1 punt.
A la primera qüestió cal valorar que l'alumnat assenyali les diferents fases dels dos cicles econòmics que apareixen en el gràfic, que expliqui, breument, les tendències i que les situï en el seu context històric. Haurà de remarcar que s’observen quatre fases:

  • 1926-1929, fase de creixement de l'índex de les cotitzacions de la borsa de Nova York, reflex dels "feliços anys vint";
  • 1929-1932, fase de caiguda de les cotitzacions a partir del crac del dijous negre quan la fallida de la borsa arrossega la banca, les indústries ...;
  • 1932-1937, fase de recuperació econòmica iniciada per l'aplicació de les mesures del
    New Deal després de l'ascens al poder del demòcrata Roosevelt el 1933;
  • 1937-1939, fluctuacions, però sense que hi hagués risc d'una nova caiguda, ja que l'economia tenia
    una base sòlida.



    2) 2 punts
    A la segona qüestió cal valorar positivament l'establiment de relacions de causalitat entre les diferents variables econòmiques i l'indicador borsari.
    Caldrà que l'alumnat faci referència als diferents sectors productius de l'economia nordamericana: la fallida del sector bancari; la caiguda dels preus com a resultat de la desacceleració del consum, fet que portarà una fallida de les indústries; la conseqüència immediata serà l'atur; la caiguda dels preus agrícoles i la conseqüència al camp de la pèrdua de propietats per part de la pagesia i l'atur agrícola.
    Aquests indicadors, o d'altres que puguin ser esmentats (com la caiguda del PIB), podran ser valorats a raó de 0,5 cadascun, de manera que si n'hi ha quatre, ben explicats, l'alumnat obté els 2 punts.


    3) 2 punts
    A la tercera qüestió l’alumnat ha d’indicar que la política econòmica del president Roosevelt parteix de les idees keynesianes que tenen com a objectiu principal incentivar el consum, amb un canvi bàsic de la política econòmica: la intervenció estatal.
    L'alumnat haurà d’explicar, com a mínim, quatre aspectes [a raó de 0,5 punts cadascun]: el pla d'obres públiques (el Tennessee Valley Authority); la política industrial de l'administració consistent en la concessió de crèdits públics a canvi de pactes salarials; la devaluació del dòlar; l'augment de preus agraris; la intervenció en la banca per retornar la credibilitat als estalviadors ...
    El corrector valorarà positivament l’aplicació del vocabulari històric correcte i precís i la claredat en l’exposició. Tindrà més en compte allò que l’alumne/a aporta, més que no pas allò que es deixa de dir.

    Oficina de Coordinació i d'Organització de les PAAU a Catalunya
    PAAU 2000
    Pautes de correcció LOGSE: Història del món contemporani
 

Examen sobre la crisis del 29

1. Observeu el gràfic i responeu les qüestions:

gràfic

  1. Situeu el context històric del gràfic i descriviu-lo (1punt).
    • El gràfic tracta de la quantitat d'unitats de producció de manufactures nordamericanes entre 1920-1940. Època d'entreguerres, concretament la crisi de 1929.
    • S'observen 4 fases sobre l'evolució de la producció:
      • 1920-21 descens
      • 1921-29 d'augment (amb oscil.lacions)
      • 1929-32 fort descens
      • 1932-40 d'augment quasi constant (1937-38 baixa). A partir de 1935 es recuperen els nivells de producció anteriors a la gran depressió i s'incrementen fins el doble cap al 1939-40.
  2. Expliqueu els factors que van determinar aquesta evolució de la producció manufacturera (2p).
    • 1920-21 descens provocat per les dificultats de la posguerra (especialment la lentitud de la recuperació europea i el consegüent descens de la demanda)
    • 1921-29 d'augment (amb oscil.lacions) per l'augment de la demanda, especialment interna, provocada per les facilitats de crèdit i la compra a terminis. La prosperitat dels "feliços 20".
    • 1929-32 fort descens degut a  ruïna dels agricultors i empresaris industrials per la superproducció d'aliments i d'alguns sectors manufacturers, combinada per la crisi financera de la borsa que va comportar el descens de la demanda pel tancament d'empreses, l'atur i la disminució dels salaris.
    • 1932-40 d'augment quasi constant( 1937-38 baixa) gràcies al New Deal i l'augment de la demanda armamentística per part de l'Estat.
  3. Comenteu les conseqüències generals de la crisi del 29. (2p)
    • consulteu els apunts i responeu ordenadament classificant-les en econòmiques/socials/polítiques.

 

2. Observeu el quadre i responeu les qüestions:

 

20-5-28

14-11-30

31-7-32

6-11-32

 

escons

escons

escons

escons

P.Comunista

54

77

89

100

P.Socialdemòcrata

153

143

133

121

Centre Catòlic

62

68

75

70

P.Nacionalsocialista

12

107

230

196

 

 

 

 

 

Qüestions:
  1. Descriviu la informació que proporciona el quadre (1punt)
    • En les eleccions al Parlament alemany els partits que van augmentant  constantment el nombre de vots són el Partit Comunista (quasi doblega els escons entre el 1928-1932) i el Partit Nazi, aquest últim en una proporció molt més alta (16 vegades més), fins a convertir-se al 1932 en la principal força política amb 196 diputats mentre el P.C. aconsegueix gaire bé la meitat (100). El Partit Socialista i el Centre Catòlic (primera i segona forces al 1928) perden vots però no en la mateixa proporció que els altres guanyen.
  2. Expliqueu en un esquema les causes econòmiques i socials que van fer possible l'evolució del vot. (2 punts)
    • Les causes de la pujada de l'extrema dreta i l'extrema esquerra es deuen a la crisi econòmica de 1929 que va comportar l'atur i l'empobriment de les classes mitges i dels assalariats i el descontentament d'empresaris. Aquestes forces insatisfetes per aquesta situació van optar per una radicalització ideològica per solucionar els seus problemes i mentre un sector dels obrers donava més suport al P.Comunista (la revolució social), altres obrers, juntament amb pagesos, la petita burgesia i un sector de l'empresariat votava al partit feixista.
  3. Creieu que actualment podria repetirse el resultat de l'any 33?. Raoneu la resposta utilitzant arguments històrics i no simples opinions personals (2 punts).
    • Resposta molt oberta, però es podria argumentar que encara que actualment hi ha una crisi econòmica molt greu les circumstàncies no són les mateixes:
      • l'empobriment que van patir les clases mitjanes i el proletariat van ser molt més dur llavors perquè no hi havia la cobertura social d'ara generalitzada (subsidi d'atur, de vellesa, de malaltia) per la qual cosa la radicalització ideològica, és a dir, la recerca de canvis profuns per solucionar la situació, no es dóna a l'actualitat entre la majoria de la població. Els partits feixistes poden guanyar adeptes però no són una força política important.
      • la movilització obrera era molt més gran al 1930, amb un partit que estava disposat a dirigir-la cap a la revolució. Actualment a Europa no hi ha, pràcticament, partits revolucionaris.
      • el prestigi de la revolució soviètica donava una força moral i una alternativa real al capitalisme.
      • la por de l'empresariat a la revolució social de l'inici dels anys treinta no existeix actualment i, per tant, no es necessari per a la classe dominant sacrificar la democràcia per una dictadura feixista.

 

Tornar a l'índex de Primer de Bat                          Tornar a l'Index General